Ruim baan voor de fiets

De Duinstreek is deze week begonnen met een wekelijkse stelling. Alle politieke partijen wordt gevraagd in maximaal 100 woorden een reactie te geven. De stelling deze week was: “Er moet een transferium komen om verkeersdruk in de kernen te verminderen”. De reactie van GroenLinks Bergen staat hieronder.

Een transferium is een wens die al jarenlang geuit wordt. Toch blijkt het in de praktijk vaak niet te werken, waardoor zo’n parkeerterrein een groot deel van het jaar leeg staat. GroenLinks zoekt daarom liever naar slimme plekken om nieuwe parkeerplaatsen in te richten, zoals bijvoorbeeld onder de nieuwe sporthal in Egmond. Die plekken kunnen in de zomer mooi door onze badgasten worden gebruikt. In andere kernen gaan we graag met belanghebbenden in gesprek. GroenLinks kiest ook voor een aaneengesloten fietspadennetwerk in de mooiste gemeente van Nederland, met voldoende fietsenstallingen en oplaadpunten voor elektrische fietsen op de juiste plekken. Dat levert een grotere bijdrage aan het verminderen van de verkeersdruk dan een transferium.

In ons verkiezingsprogramma dat zojuist gepubliceerd is (kijk op onze website door hier te klikken) vragen we ook aandacht voor het afronden van het fietspadennetwerk in de gemeente. De afgelopen vier jaar is het wandelpadennetwerk opgeknapt, nu willen we ruim baan voor de fiets, te beginnen met het fietspad van Alkmaar naar het Woud. Verder discussiëren over deze stelling? Geef hieronder je reactie.

7 thoughts on “Ruim baan voor de fiets

  1. Alwin, Berry heeft een punt: een dergelijke vraag behoeft een kort antwoord. Zelf zou ik onderstaande tekst geschreven hebben.
    ‘Nee, GroenLinks is tegen één transferium: een parkeer terrein dat een groot deel van het jaar leeg staat. Wel voor efficiënt gebruik van bestaande parkeerplaatsen zoals die onder de nieuwe sporthal in Egmond. En ook vóór om bij alle dorpskernen extra parkeerplaatsen toe te staan voor dagen met topdrukte’.

  2. Beste Alwin,
    Schiphol blijft uitbreiden… daarom adviseren wij de auto?
    Sorry hoor. Een transferium is volgens mij een parkeerplaats voor auto’s aan de rand van een dorps/stadskern. Bestaande parkeermogelijkheden en nieuwe locaties als een sporthal ten volste benutten is volgens mij een goed alternatief. Dat had het antwoord kunnen zijn. Einde stelling.

    Maar GroenLinks geeft drie antwoorden op de stelling. Een fietsenrek met laadpunt is voor een fietser uit Amsterdam alleen interessant wanneer hij zijn auto kwijt kan (al dan niet in een transferium) en zijn fiets losschroeft van zijn fietsenrekkie. Aanleg van fietspaden (waar nu de discussie op facebook vooral over gaat) staat volgens mij ver weg van de stelling. Of mag ik hier ook aandacht vragen om de vogels door de winter te helpen?

Plaats een reactie